ورود |  عضويت|  EN
يكشنبه 19 اردیبهشت ماه 1400
 
Module Border Module Border
  پرتال چیست؟ 

 

پرتال سازمانی چیست؟

دنياي امروز دنياي ارگان هاي بهم پيوسته است جائي كه رفته رفته تبادلات مربوط به شبكه­هاي كامپيوتري و اينترنت باعث بروز توسعه شگرفي در زمينه ارتباطات انساني و اجتماعي مردم كره زمين خواهد شد. مردم رفته رفته از اينترنت و تلفن در جهت استفاده از خدمات شبانه روزي اجتماع بهره مي­گيرند.

امروزه در كشورهاي توسعه يافته جهان در واقع سايتهاي اينترنتي در دامنه وسيعي خدمات دولتي و خصوصي را در اختيار مشتريان و مراجعين خود قرار مي­دهند، بطوريكه بر طبق آخرين بررسي­ها بيشتر از 60 درصد كاربران اينترنت در اين كشورها از خدمات سايتهاي وب سازمانهاي دولتي استفاده مي­نمايند. الكترونيكي كردن خدمات دولتي در اين كشورها امتيازات زيادي را براي دولت و مردم به ارمغان آورده است. اين امتيازات شامل كاهش مراجعات خسته كننده اداري، روانتر شدن خدمات اطلاع­رساني و اجرائي سازمانها و در نهايت سودآوري بيشتر براي دولت و كشور شده است. بعلاوه با شفاف شدن لايه­هاي ارتباطي ميان دولت و مردم نيازهاي مردم به دقت و سرعت بيشتري به بدنه داخلي دولت وارد شده و در مدت زمان كوتاهتري پاسخ مي­يابد.

در چنين محيطي نمي­توان سازماني را مجزا از ساير سازمان­ها و مولفه­ها در نظر گرفت ، به زبان ديگر هيچ سازماني در خلا فعاليت نمي­كند. اغلب سازمانها جزئي از اجتماع پويائي از مشتريان ، شركاي تجاري ، تامين­كنند­گان و پرسنل سازمان مي­باشند. ارتباطات ميان سازمان و خارج از سازمان بحدي رشدكرده است كه تنها مي­توان مرزي نامرئي را ميان اين دو بخش در نظر گرفت.

از طرفي ديگر سازمان ها با مشكلات متعددي در بدنه عملياتي خود روبرو هستند كه اين مشكلات بطور عمده عبارتند از:

§         عدم وجود استراتژي و استاندارد تدوين شده سازماني براي ارائه خدمات

§         عدم وجود مديريت و برنامه ريزي كارا در خصوص منابع انساني و الكترونيكي سازمان

§         وجود روال هاي پيچيده و ناكارآمد در خصوص فعاليت هاي دروني سازمان مبتني بر پيچيدگي هاي ساختار اداري

§         ضعف ساختار در خصوص بكارگيري يك سيستم جامع الكترونيكي براي مديريت اطلاعات

§         وجود روال هاي ناكارآمد در خصوص ارتباط با مشتريان و شركاي كاري سازمان

در سازمان ها پرتال سازماني به عنوان واسط كليه سيستم هاي سازمان قادر به ارائه اطلاعات و سرويس هاي سازماني به كليه مخاطبين سازمان مي­باشد.

در اين حالت سازمان از يك منظر براي مخاطبين معرفي مي­شود و پرتال دسترسي سريعي را به اطلاعات ، نرم­افزارها و سرويس هاي سازماني براي كليه استفاده كننده­گان مهيا مي­سازد. در واقع مطابق با تعريف مدلسازان سازمان ، پرتال سازماني يك ميز كار الكترونيكي مبتني بر اينترنت است كه تمامي منابع و سرويس هاي لازمه در سازمان را در اختيار كاربران سازمان قرار مي­دهد.              

گروههاي متفاوت مخاطبين با توجه به ساختار دسترسي­هاي گروه­هاي مختلف اطلاعاتي سازمان ، اطلاعات مورد نياز و قابل دسترس خود را از سازمان بدست مي­آورند و اين بدين معنا است كه هر گروه از مخاطبين ديدگاه مربوط به خود را از پرتال خواهند داشت.

به طور کلی منابع اطلاعاتي ارائه شده از طريق پرتال سازماني عبارتند از :

§         مستندات توليد شده توسط پرسنل سازمان و قابل ارائه توسط سازمان براي مخاطبين

§         اطلاعات و سرويس هاي عملياتي از نرم افزارهاي سازماني نظير سيستم هاي مالي و امور مشتركين

§         سرويس هاي تجاري نظير فرآيندهاي فروش ، گزارش گيري

§         سرويس هاي اينترنتي نظير اخبار كاري ، آخرين نتايج عملكردهاي كاري و مالي

§         سرويس هاي مربوط به تبادلات اطلاعاتي در سازمان ميان پرسنل ، شركاي تجاري و مشتريان

به همین ترتیب اهداف كلان ايجاد پرتال در سازمان ها به شكل زير بيان مي­شود:

-          مدیریت مستندات و محتوا

-          توزیع روان اطلاعات

-          اتصال به نرم افزارهای سازمانی

-          ارائه سرویس های اطلاعاتی

-          مدیریت سیستم آسان تر

-          کاهش هزینه های زیرساخت IT

بنظر مي­رسد كه استفاده از پرتال مزاياي زير را براي هر گروه از استفاده كنند­گان آن به ارمغان داشته باشد.

§         پرسنل و كاركنان سازمان

·         انجام عمده فعاليت ها از طريق يك درگاه واحد بعنوان ميزكار الكترونيك

·         كاهش هزينه آموزش براي كار با سيستم هاي مختلف

·         بهبود همكاري با ديگر پرسنل و گروه­هاي كاري سازمان

·         سرعت و سهولت انجام عمليات مورد نظر کاربر

·         كاهش هزينه در جستجوي اطلاعات

§         شركاي تجاري سازمان

·         دسترسي سريع به اطلاعات دقيق سازمان

·         امكان زنجيره­سازي فعاليت ها با استفاده از سرويس­هاي عملياتي و اطلاعاتي پرتال

§         مشتريان و ارباب رجوع سازمان

·         استفاده از اطلاعات و سرويس هاي سازمان بدون نياز به آگاهي از ساختار هر يک از واحدهاي سازماني و ارتباطات داخلي آنها

·         سرعت و سهولت دسترسي به اطلاعات و جلب رضايت وي

·         سهولت ارتباط با مسؤولين مورد نظر در سازمان

§         سازمان

·         توسعه همكاري ميان پرسنل

·         ايجاد چهره يكسان از فرآيندهاي عملياتي متفاوت

·         كاهش هزينه آموزش

·         پشتيباني خودكار مشتريان

·         پشتيبان خودكار شركاي كاري

پرتال چیست؟

 مقدمه

در سال های اخیر، پرتال به یکی از پیچیده ترین لغات تبدیل شده است به طوری که برای هر فرد تعریف خاصی دارد و همین مساله سبب سوتفاهم های زیادی در تعریف آن شده است .

 تعریف پرتال

تعریف اولیه پرتال بسیار ساده است : مکانی که ساده ترین کاربران اینترنت با رجوع به آن بتوانند به راحتی از  سرویس های متداول در اینترنت بهره مند شوند و یا اطلاعات مورد نیاز خود را در آن بدست آورند.

در اکثر موارد  پرتال به عنوان یک وب سایت با ویژگی های خاص شناخته می شود. این وب سایت می تواند یک واسط (Interface) بین کاربران و تعدادی وب سایت زیر مجموعه پرتال باشد و یا اینکه به عنوان وب سایتی واسط ، بین کاربران و اینترنت قرار گیرد یا به عبارتی پرتال دروازه ای است به سایت های دیگر و یا  پرتال نقطه ورود کاربران به اینترنت است.

کاربرانی که به پرتال مراجعه می کنند ، لزوما کاربران حرفه ای اینترنت نیستند. پرتال این توانایی را به کاربران می دهد که حتی کم تجربه ترین آنها بتواند از اطلاعات و سرویس های ارائه شده استفاده کند. برحسب نوع پرتال ، کاربران آن نیز متفاوتند و شامل کاربران معمولی ، مشتریان ، تولیدکنندگان ، کارمندان سازمان و... باشند .

 سرویس های متداول در اینترنت

هر وب سایتی بر حسب نوع فعالیت کاری خود ارائه دهنده سرویس خاصی است. اما یک پرتال باید توانایی ارائه سرویس های عمومی نظیر سرویس پست الکترونیک رایگان ، اخبار ، توصیه های کاربردی و آموزشی متناسب با سازمان مربوطه ، جستجو در سایت های زیرمجموعه را داشته باشد. در پرتال های تجاری خدمات خرید و فروش آنلاین ، ارائه کاتالوگ و سیستم های پرداخت لحاظ می گردند.

اطلاعات مورد نیاز

یکی از ویژگی های پرتال دریافت اطلاعات از سایت های دیگر است. پرتال تنها دریافت کننده اطلاعات است و آنها را به اشتراک می گذارد. به عبارت بهتر پرتال ، اطلاعاتی که در سایت ها و پایگاه های مختلف وجود دارد را سازماندهی کرده و نمایش می دهد. در نظر داشته باشید که این اطلاعات باید استاندارد شده باشند .

بنابراین  :

                     پرتال ، تولید کننده و مدیریت کننده اطلاعات نیست .

                     پرتال ،  استاندارد کننده اطلاعات نیست .

                      پرتال ،  یک وب سایت همه کاره نیست .

به عبارت دیگر پرتال چهارچوبی است که اطلاعات و سرویس های منابع مختلف را کنار یکدیگر قرار داده و تحت یک طرح امنیتی ارائه می دهد. با استفاده از پرتال می توان به یکپارچه سازی سیستم های مجزا کمک کرده و کاربران را برای استفاده از خدمات موجود یاری داد.

Module Border Module Border
 
  نظرسنجي
نظر شما درباره پرتال سازمان جهاد کشاورزی چیست؟

 

تعداد جوابها : 57239

عالی : 93%
خوب : 4%
متوسط : 1%
ضعیف : 2%

  ارسال  
  كاربران بر خط
كاربران فعال بازديد كنندگان فعال :
Visitors بازديد ها: 251
Members اعضاء: 0
مجموع كاربران مجموع: 251

بازديد ها بازديد ها :  
Visitors بازديد هاي كل: 25335379
Visitors بازديد هاي امروز: 2689
Visitors بازديد هاي ديروز: 5345

فعال در اين زمان كاربران فعال:
Copyright (c) 1400/02/19 پرتال سازمان جهاد كشاورزي استان اصفهان
پرتال سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان
Ariana Informatics Group - گروه داده ورزي آريانا