ورود |  عضويت|  EN
سه شنبه 28 فروردین ماه 1403
 
شرح خبر
1399/05/21

گرمای هوا محاسبات گوجه‌کاران را به هم زد


عدم صادرات و هم‌زمانی در برداشت عامل افزایش عرضه در بازار داخل

اصغر رستمی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در تشریح وضعیت بازار گوجه ‌فرنگی اظهار کرد: گوجه فرنگی از محصولات تازه‌خوری است و سطح زیرکشت آن در مناطق مختلف کشور متفاوت است و محصول مورد نیاز کشور نیز مقدار مشخصی است و بازار می‌تواند گوجه فرنگی را با ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تن تلرانس جذب می‌کند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در تشریح دلایل اعتراض اخیر گوجه‌کاران اصفهانی بیان کرد: بازار صادراتی گوجه فرنگی به کشورهای عراق، افغانستان و پاکستان در سال‌های قبل بسیار خوب بود اما امسال صادرات به عراق انجام نشد و در بسیاری از استان‌ها سطح زیرکشت افزایش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: اقلیم‌های متناسب با اقلیم اصفهان در محصول گوجه فرنگی هم‌زمانی رسیدگی دارند اما با وجود مدیریت خوب کشاورزان در انتخاب سطح زیر کشت، به ویژه در بخش مرکزی، ورود گوجه‌ استان‌های دیگر به بازار اصفهان و گرمای هوا باعث شد گوجه که باید طی دو ماه برسد و در سه نوبت برداشت شود همگی به یکباره رسیده و زمان برداشت آن‌ها فرابرسد که عرضه بیش از حد محصول به بازار را در پی دارد و بر اساس اصول اقتصادی وقتی حجم عرضه بیش از تقاضای بازار باشد قیمت کاهش می‌یابد.

رستمی گفت: در استان‌های مجاور که گوجه آن‌ها زودتر رسیده بود محصول با قیمت هر کیلوگرم هزار تومان خریداری شد که ۷۰۰ تومان را کارخانه رب و ۳۰۰ تومان را دولت در قالب خرید حمایتی پرداخت می‌کند که طرح پس از اجرا به مدت چند روز در ۳۱ تیر ماه به پایان رسید.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان افزود: با توجه به این که برداشت گوجه اصفهان پس از ۳۱ تیر آغاز می‌شد، پیش از پایان موعد دستورالعمل برای تمدید آن با وزارت جهاد کشاورزی نامه‌نگاری کردیم تا در بازه بیست روزه برداشت گوجه اصفهان از امتیاز این طرح استفاده کنیم.

وی یادآور شد: آمار فروش گوجه هر یک از کشاورزان به کارخانجات رب موجود است و هر زمان آن مبلغ تخصیص پیدا کند به حساب کشاورزان واریز خواهد شد.

رستمی درباره نگرانی برخی کشاورزان در روزهای اخیر عنوان کرد: کیفیت گوجه تحویلی به کارخانه از سوی برخی کشاورزان کاهش پیدا کرد و به همین دلیل کارخانه قیمت خرید را از ۷۰۰ تومان به ۶۵۰ تومان کاهش داد که همین مسأله موجب نگرانی کشاورزان شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان اضافه کرد: جلساتی با حضور کشاورزان در سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان برگزار و پس از آن در مکاتبه با کارخانه رب و سازمان تعاون روستایی مقرر شد گوجه از قرار کیلویی ۷۰۰ تومان خریداری شود و کشاورزان محصولاتشان را سورت کنند و میزان خرید از کشاورزان به دقت ثبت شود تا مشکلی برای پرداخت کمک حمایتی در صورت تمدید دستورالعمل نداشته باشیم.

پیش‌بینی جذب ۵ تا ۶ هزار تن گوجه

وی با اشاره به این که سبد نقش زیادی در هزینه تمام شده کشاورزان دارد، گفت: تعداد زیادی سبد به صورت امانی در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد تا بتوانند محصولات خودشان را بهتر تحویل کارخانه بدهند.

رستمی اظهار کرد: پنج مرکز خرید با همکاری اتحادیه تعاونی روستایی در شهرستان اصفهان تشکیل شده که این مراکز پس از جلسه اخیر شروع به خرید کرده‌اند و امیدواریم با اقدامات انجام شده رضایت نسبی در کشاورزان ایجاد شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان این که باید بتوانیم پیک تولید را مدیریت کنیم، تصریح کرد: اگر بتوانیم ۵ تا ۶ هزار تن گوجه ربی جذب کنیم قیمت این محصول در بازار به نفع کشاورزان تعدیل خواهد شد.

وی تأکید کرد: در بازار محصولات کشاورزی نمی‌توان مانع ورود کالا به استان شد و همانطور که طالبی و گرمک اصفهان به استان‌های دیگر صادر می‌شود، محصولات دیگر استان‌ها نیز به اصفهان وارد می‌شود، کارخانه تولید رب این اجازه را دارد تا از سایر استان‌ها خرید کند و حتی ممکن است کشاورزان یک استان گوجه فرنگی را به قیمت ۵۰۰ تومان نیز به کارخانه بفروشند.

رستمی در پاسخ به این که چرا شاهد اختلاف قیمت زیاد در قیمت خرید کارخانه و قیمت میدان میوه و تره‌بار هستیم، عنوان کرد: گوجه درجه یکی که کشاورز به میدان میوه می‌برد حدود ۱۵۰۰ تومان خریداری می‌شود که کشاوز هزینه سبد را پرداخت می‌کند و بنگاه‌داران میدان میوه و تره‌بار نیز حق‌العمل خودشان را دریافت خواهند کرد که در نتیجه قیمت در سمت مصرف‌کننده متفاوت از این ارقام خواهد بود، اختلاف قیمت خریداری از کشاورز و عرضه به مصرف‌کننده نهایی همواره از مشکلات بازار محصولات کشاورزی است.

خرید بیش از هزار تن گوجه به قیمت کیلویی ۷۰۰ تومان

سازمان تعاون روستایی یکی از نهادهای دولتی است که وجه مردمی در سمت تولید دارد و کشاورزان اعضای اتحادیه‌های صنفی آن را تشکیل می‌دهند، محسن حاج عابدی، مدیر سازمان تعاون روستایی استان اصفهان  عنوان کرد: سال گذشته ۶ هزار تن گوجه به شکل حمایتی خرید کردیم به این صورت که دولت گوجه را از کشاورزان خریداری می‌کرد، سپس با کارخانجات تولید رب به شکل کارمزدی وارد معامله می‌شد و در ازای گوجه رب دریافت می‌کرد که رب‌های آن در انبارها مانده و ضرر آن متوجه دولت شد.

مدیر سازمان تعاون روستایی استان اصفهان ادامه داد:  خرید حمایتی که امسال در برخی استان‌ها اجرا شد فرمول متفاوتی داشت و دولت به ازای خرید هر کیلوگرم گوجه توسط کارخانه، مبلغی را به کشاورز کمک کرد اما در استان اصفهان در حال خرید توافقی گوجه هستیم و تا کنون بیش از هزار تن گوجه از کشاورزان خریداری کرده‌ایم.

ورود اتحادیه‌های تعاون روستایی به بازار عرضه مستقیم

وی خاطرنشان کرد: گوجه‌های با کیفیت بالاتر نیز کیلویی ۱۲۰۰ تومان در فروشگاه‌های کوثر و مقابل شهرک آزمایش در حال عرضه هستند اما کشاورزان ۱۰ درصد محصولات خودشان را به کارخانه صنایع تبدیلی آیدا می‌فروشند و مابقی را خودشان از طریق میادین میوه و تره‌بار عرضه می‌کنند.

حاج عابدی یادآور شد: بسیاری از دلالان گوجه را از کشاورز می‌خرند و محصول تا رسیدن به خرده‌فروشی‌ها چند دست می‌چرخد که منجر به افزایش قیمت می‌شود.

مدیر سازمان تعاون روستایی استان اصفهان گفت: اتحادیه‌ها و تعاونی‌های سازمان تعاون روستایی در حال ورود به بازار هستند تا مشابه آنچه برای گوجه‌فرنگی در حال اجراست برای سایر محصولات نیز عملیاتی شود البته تقویت شبکه توزیع سازمان تعاون روستایی نیاز به حمایت سایر دستگاه‌ها دارد.

وی تصریح کرد: اگر این شبکه توزیع مستقل شکل بگیرد شاهد حذف دلالان خواهیم بود و محصول را مستقیم از کشاورزان که عضو اتحادیه‌ها هستند خریداری و در غرفه‌هایی که در میادین میوه و تره‌بار به اتحادیه‌های تعاون روستایی اختصاص داده شده عرضه خواهند کرد.

حاج عابدی تأکید کرد: اگر امکانات لازم به اتحادیه‌های تعاون روستایی داده شود می‌توانیم بسیاری از اقلام مورد نیاز مردم از میوه و تره‌بار تا گوشت و مرغ را بدون واسطه عرضه کنیم که قطعاً قیمت در سمت مصرف‌کننده را کاهش خواهد داد.

حذف دلالان بدون شفافیت در نظام توزیع محصولات کشاورزی غیرممکن به نظر می‌رسد و از سوی دیگر ایجاد ساختارهایی برای عرضه مستقیم محصولات حوزه کشاورزی از مسیر تشکل‌های صنفی کشاورزان یک روش صحیح برای تأمین منافع تولیدکننده و مصرف‌کننده است که دست واسطه‌ها را از بازار کوتاه خواهد کرد

در کوتاه مدت اما تداوم طرح خرید حمایتی گوجه فرنگی ضمن حفظ انگیزه کشاورزان منجر به رونق حوزه کشاورزی خواهد شد چرا که در صورت عدم تأمین سود مورد نظر کشاورزان کشت این محصول در سال‌های بعد منجر به انتخاب سطح زیرکشت کمتر و در نتیجه افزایش مضاعف قیمت خواهد شد.

 

استفاده از اين خبر بدون ذكر منبع ممنوع است
نظرات شما
افزودن نظر شما
ارسال نظر
بازگشت
 
  نظرسنجي
نظر شما درباره پرتال سازمان جهاد کشاورزی چیست؟

 

تعداد جوابها : 62156

عالی : 91%
خوب : 4%
متوسط : 1%
ضعیف : 5%

  ارسال  
  كاربران بر خط
كاربران فعال بازديد كنندگان فعال :
Visitors بازديد ها: 220
Members اعضاء: 0
مجموع كاربران مجموع: 220

بازديد ها بازديد ها :  
Visitors بازديد هاي كل: 32775871
Visitors بازديد هاي امروز: 2940
Visitors بازديد هاي ديروز: 9261

فعال در اين زمان كاربران فعال:
Copyright (c) 1403/01/28 پرتال سازمان جهاد كشاورزي استان اصفهان
پرتال سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان
Ariana Informatics Group - گروه داده ورزي آريانا