عملکرد مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی در سال 96
ترویج و آموزش زیربنای رشد و توسعه کشاورزی می باشد و از مهم ترین عوامل دستیابی به توسعه پایدار کشاورزی نیروی انسانی دانا و توانا و تاثیر گذار در بخش کشاورزی است. بنابراین در جهت ارتقاء سطح دانش آگاهی ، بینش و مهارت مخاطبین بخش ، باید بر مبنای علم ترویج کشاورزی که مهم ترین اصل آن انجام فرآیندی فعالیت های ترویجی و آموزشی است اقدامات لازم را بعمل آورد.
ترویج فرآیندی آموزشی در جهت عرضه اطلاعات و فن آوری های مناسب به روستائیان و بهره برداران کشاورزی به منظور اعتلای معلومات و مهارتهای فنی و در نتیجه رشد ارزش ها و ایده های نو در جریان زندگی و فعالیت های تولیدی آنان می باشد.
نیاز به ترویج از آنجایی مورد توجه است كه ما بر این باور هستیم زندگی روستاییان بطور اعم و كشاورزان بطور اخص باید بهبود یابد. در حال حاضر احساس میشود كه در جامعه روستایی و كشاورزی شكاف عمیقی بین وضع موجود و مطلوب وجود دارد. این شكاف عمدتاً بوسیله كاربرد علوم و فناوری در فعالیت های اقتصادی و اجتماعی و از طریق ایجاد تغییرات مناسب در رفتار روستاییان پر میشود كه در این رابطه ترویج نقش حیاتی ایفا میكند.
اهم وظایف ترویج کشاورزی
- بهبود روش های موجود و انتقال یافته های جدید تحقیقی و آموزش روش ها و تکنولوژی های جدید كشاورزی
- اجرای سایت جامع الگویی تولیدی ترویجی در زمینه های زراعت- باغبانی- تولید محصول سالم- دام و طیور و شیلات
- ساماندهی و تقویت پرتال ترویج کشاورزی و درج مجموعه دستورالعمل های ترویجی و برنامه های رادیویی و تلویزیونی و نشریات و...........
- توانمندسازی شرکت های خدمات مشاوره ای ، فنی و مهندسی کشاورزی با اعزام اکیپی متشکل از کارشناس ترویج و نظام مهندسی به شهرستان ها و برگزاری جلسه مشترک با حضور مدیر و مسئول ترویج و مسئولین مراکز جهاد کشاورزی
- در راستای حمایت و آموزش مددکاران ترویجی و کشاورزان پیشرو برنامه ریزی جهت حضور در نمایشگاه های تخصصی کشاورزی در استان
- برنامه ریزی و اجرای کارگاه منطقه ای با حضور از بهره برداران بخش کشاورزی و کارشناسان با موضوعات بهر ه وری در بخش کشاورزی ، خشکسالی ، محصول سالم و....
- در راستای اقتصاد مقاومتی تشکیل جلسه کارگروه کشاورزی اقتصاد مقاومتی استانی و تدوین دستورالعمل کارگروه کشاورزی اقتصاد مقاومتی در شهرستان ها و برگزاری دوره های آموزشی مهارتی به بهره برداران
- برنامه ريزی و اجرای طرح های ترويجی در زمينه توليد محصولات سالم و ارگانيك
- نظارت و حمايت از عاملين ترويجی با تاكيد بر كشاورزان خبره - تسهيل گران روستايی - مددكاران ترويجی - شركت های خدمات مشاوره ای - مراكز جهادكشاورزی
- برنامه ريزی ترويج و انتقال يافته های تحقیقاتی به بهره برداران بخش كشاورزی
- انتخاب ، معرفی و حمايت از بهره برداران ، توليدكنندگان نمونه بخش كشاورزی ، روستايی و عشايری
- برنامه ريزی و مديريت جشنواره ها، نمايشگاه ها و کارگاه های آموزشی ، علمی و تخصصی
- نظارت و ارزيابی عملكرد فعاليت های ترویجی در سطح استان
- برنامه ريزی پشتيبانی ، توسعه و تجهيز شبكه ترويجی متناسب با نياز بخش كشاورزی در سطح استان
- نيازسنجی ، جذب و بكارگيری سربازان سازندگی ، آموزشگران ، كارشناسان و ساير عاملين ترويج
- ساماندهی ، حمايت و پشتيبانی فضاها و امكانات آموزشی ترويجی
- اجرای و طراحی سيستم ارتباطی مناسب با استفاده از تكنولوژی های نوين برای تقويت در راستای تعامل عناصر شبكه ترويج و تشكل های كشاورزی
- برنامه ريزی و مديريت توليد رسانه های آموزشی و ترويجی
- پيگيری تهيه و پخش برنامه های راديويی و تلويريونی مرتبط با بخش كشاورزی و توسعه روستايی
- برنامه ريزی و زمينه سازی براي ايجاد و حمايت صندوق های اعتباری خرد ويژه زنان روستايی
- ايجاد و راه اندازی تشكل های توليدی ويژه زنان روستايی
عوامل دست اندرکار شبکه ترویج کشاورزی استان
- نیروهای دولتی ترویج در سطح استان و شهرستان و مراکز جهاد کشاورزی: 205 نفر
- سرباز سازندگی: 85 نفر
- شرکت های خدمات مشاوره ای: 78 شرکت با 530 نفر عضو
- مددکاران ترویج کشاورزی: 1470 نفر
- نظام صنفی کارهای کشاورزی: 92000 نفر
- سایر تشکل ها و اتحادیه های کشاورزی و ... |