ورود |  عضويت|  EN
پنج شنبه 09 فروردین ماه 1403
 
شرح خبر
1399/07/09

توسعه کشاورزی استان اصفهان با جهش در اجرای آبیاری تحت فشار


افزایش چشمگیر آبیاری تحت فشار در مزارع اصفهان با حمایت دولت

به گزارش روابط عمومی سازمان ، بنا به اعلام مدیر امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان حجم طرح‌های آبیاری تحت فشار انجام شده فعلی در مقایسه با ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید حدود ۸۱ درصد افزایش داشته است به این صورت که در سال ۹۲ حدود ۶۸ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان به این نوع آبیاری مجهز شد و این رقم اکنون به ۱۲۳ هزار هکتار رسیده است.

مجید امینی درباره دلایل این پیشرفت قابل توجه اظهارداشت: در دوران حضور محمود حجتی وزیر اسبق کشاورزی برای موضوع آبیاری تحت فشار  و سامانه‌های جدید آبیاری مشاور و دفتر مستقل در وزارتخانه تشکیل شد تا امور مرتبط با این امر به صورت مجزا انجام بگیرد وسازمان‌های جهاد کشاورزی در استان‌ها بتوانند با جلب اعتبارات و تصمیمات بموقع در راستای افزایش اراضی تجهیز شده به این سامانه‌ها بکوشند.

وی ادامه داد: این طرح‌ها از  اقدامات مثبت دولت تدبیر و امید در توسعه آبیاری تحت فشار در مزارع سراسر کشور بود که در استان اصفهان نیز به رشد قابل توجه منجر شد.

مدیر امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان با بیان اینکه افزایش راندمان و بهره وری، مدیریت و صرفه جویی بهتر منابع آبی و بهبود در عملیات کاشت، داشت، برداشت از مزایا و نتایج توسعه آبیاری تحت فشار به شمار می‌رود تصریح کرد: پیش‌تر زمین‌های کشاورزی بزرگ با مساحت‌های زیاد برای طرح‌های آبیاری تحت فشار در نظر گرفته می‌شد اما در طرح‌های کنونی با حمایت از خرده مالکان با زمین‌های کشاورزی کوچک برای مثال زیر ۵۰ هکتار، به تجهیزات آبیاری تحت فشار تجهیز می‌شود.

امینی ادامه داد: نباید از یاد برد که تخصیص اعتبارات از محل صندوق ذخیره ارزی و توسعه ملی نقش شایانی در توسعه این پروژه‌ها در سال‌های گذشته ایفا کرد و از سوی دیگر باید بدانیم که صندوق حمایت از توسعه کشاورزی با اقدامات مناسب دولت توانست سهم قابل توجهی از شبکه‌های آبیاری تحت فشار استان اصفهان را حمایت کند.

وی با اشاره به معضلات اقتصادی و مشکلات نقدینگی که اجرای طرح‌ها را به عقب می‌اندازد گفت: پیش‌تر اعتبارات دولتی پروژه‌های آبیاری تحت فشار ۸۵ درصد از کل طرح را شامل می‌شد و ۱۵ درصد باقی مانده را بخش خصوصی و یا همان کشاورزان پرداخت می‌کردند اما شرایط فعلی و کاهش نقدینگی که در پی تحریم‌ها رخ داد سبب شده است تا حدود ۵۰ یا ۶۰ درصد از این سهم به کشاورز تحمیل شود و باقی‌مانده را دولت پرداخت کند.

مدیر  آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی اصفهان با بیان اینکه گرانی لوله و اتصالات در سال‌های اخیر مشهود است خاطرنشان کرد: برای ابتدای سال ۹۹ تا الان تا ۲ برابر افزایش قیمت لوله و اتصالات داشته‌ایم و در کنار آن دستمزدها نیز بیشتر شده است و این در حالی است که اعتبارات ثابت مانده و تخصیص آن‌ها هم به سختی صورت می‌گیرد.

قابلیت تجهیز ۲۵۰ هزار هکتار مزارع اصفهان به آبیاری تحت فشار

امینی در پایان گفت: بر اساس مطالعات انجام شده در حدود ۲۵۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان اصفهان قابلیت انجام طرح‌های آبیاری تحت فشار را دارد و مطالعات این امر انجام شده و در صورت تامین اعتبار می‌توان مزارع باقی‌مانده را به تجهیزات مذکور تجهیز کرد.

۱۰ هزار تن (رتبه اول) و شترمرغ با تولید هزار تن در سال (رتبه دوم) در سال اشاره کرد.

استفاده از اين خبر بدون ذكر منبع ممنوع است
نظرات شما
افزودن نظر شما
ارسال نظر
بازگشت
 
  نظرسنجي
نظر شما درباره پرتال سازمان جهاد کشاورزی چیست؟

 

تعداد جوابها : 62141

عالی : 91%
خوب : 4%
متوسط : 1%
ضعیف : 5%

  ارسال  
  كاربران بر خط
كاربران فعال بازديد كنندگان فعال :
Visitors بازديد ها: 271
Members اعضاء: 0
مجموع كاربران مجموع: 271

بازديد ها بازديد ها :  
Visitors بازديد هاي كل: 32636817
Visitors بازديد هاي امروز: 9992
Visitors بازديد هاي ديروز: 8862

فعال در اين زمان كاربران فعال:
Copyright (c) 1403/01/09 پرتال سازمان جهاد كشاورزي استان اصفهان
پرتال سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان
Ariana Informatics Group - گروه داده ورزي آريانا