ورود |  عضويت|  EN
پنج شنبه 09 فروردین ماه 1403
 
شرح خبر
1399/07/08

ساماندهی زاینده‌رود برنامه اصلی مدیریت توزیع آب کشاورزی اصفهان


مدیریت و توزیع عادلانه آب بین کشاورزان این استان امسال به صورت ویژه شروع شده و ادامه می‌یابد.

به گزارش روابط عمومی سازمان ، حجت‌الله غلامی  در حاشیه بازدید و ارزیابی وضعیت توزیع و رهاسازی آب برای کشت پاییزه مناطق غرب اصفهان  اظهارداشت:  ساماندهی رودخانه زاینده رود در سال های گذشته انجام نشد اما امسال به صورت ویژه شروع شده و ادامه این برنامه را هم با توجه به اعتبار حدود ۵۰ میلیارد تومانی که برای این کار در نظر گرفته شد و به آب منطقه ای ابلاغ شده با قوت و قدرت انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: برنامه های کلی برای مدیریت آب استان با توجه به وضعیت خشکسالی های پیاپی وجود دارد که در سرلوحه اقدامات مدیریت استان قرار دارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان افزود: تامین منابع آب برای استان به عنوان اولین برنامه محسوب می شود که در این راستا چهار طرح اصلی برای تامین آب مورد نیاز استان در دستور کار قرار دارد.

وی اضافه کرد: بخشی از برنامه‌های در حال اجرا شامل انتقال آب از سایر حوضه‌ها به این حوضه است و بخشی هم از حوضه استان به حوضه زاینده رود است.

غلامی گفت:  اصلاح الگوی کشت و استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری هم توسط جهاد کشاورزی دنبال می‌شود تا مصرف آب در استان به کمترین میزان ممکن برسد.

وی خاطرنشان کرد: گونه‌های مختلف محصولات کشاورزی از جمله ذرت با مصرف آب و دوره کشت کمتر و بازدهی بیشتر را می‌توان برای کاهش و مدیریت مصرف آب استفاده کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان بیان کرد: ذخیره آب سد زاینده رود همزمان با توزیع آب برای کشت تابستانی حدود ۶۲۰ میلیون متر مکعب بود که بخشی از این آب به کشاورزان اختصاص پیدا کرد اما خط قرمز ۲۰۰ میلیون متر مکعبی برای آب آشامیدنی استان در سد زاینده رود تعریف شده که با رسیدن به این مرحله مجبور به قطع آب شدیم.

وی افزود: با هماهنگی و همکاری کشاورزان با کم کردن پلکانی آب در روزهای پایانی شهریور، جریان آب تا بیست و نهم این ماه ادامه پیدا کرد و بخش عمده‌ای از مشکلات برطرف شد البته بخش‌هایی هم وجود داشت که در صورت ادامه جریان آب در کانال‌ها تا دوم و سوم مهرماه وضعیت بهتری پیدا می‌کردند اما محدودیت ۲۰۰ میلیون متر مکعبی و ضرورت مدیریت آب آشامیدنی جمعیت حدود ۵.۵ میلیون نفری استان ما را مجبور به قطع آب کرد.

غلامی گفت: کشت محصولات کشاورزی در استان با توجه به میزان آب تعریف می‌شود و هر چه ذخیره سد و میزان بارندگی بیشتر باشد، بطور طبیعی سطح زیر کشت افزایش پیدا خواهد کرد.

استان اصفهان با دارا بودن ۵۶۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی معادل ۵ درصد از مساحت استان، ۳.۹درصد از اراضی کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده و با دارا بودن شرایط متنوع آب و هوایی، استعداد تولید انواع محصولات کشاورزی را دارد.

در مناطق گرم و خشک استان خرما، انار و پسته و در مناطق سرد و کوهستانی بادام و گردو و در مناطق معتدل و معتدل سرد انواع محصولات دانه‌دار و هسته‌دار کشت می‌شود.

استفاده از اين خبر بدون ذكر منبع ممنوع است
نظرات شما
افزودن نظر شما
ارسال نظر
بازگشت
 
  نظرسنجي
نظر شما درباره پرتال سازمان جهاد کشاورزی چیست؟

 

تعداد جوابها : 62141

عالی : 91%
خوب : 4%
متوسط : 1%
ضعیف : 5%

  ارسال  
  كاربران بر خط
كاربران فعال بازديد كنندگان فعال :
Visitors بازديد ها: 721
Members اعضاء: 0
مجموع كاربران مجموع: 721

بازديد ها بازديد ها :  
Visitors بازديد هاي كل: 32632441
Visitors بازديد هاي امروز: 5616
Visitors بازديد هاي ديروز: 8862

فعال در اين زمان كاربران فعال:
Copyright (c) 1403/01/09 پرتال سازمان جهاد كشاورزي استان اصفهان
پرتال سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان
Ariana Informatics Group - گروه داده ورزي آريانا