ورود |  عضويت|  EN
جمعه 10 فروردین ماه 1403
 
شرح خبر
1399/04/23

کمبود نهاده عامل اصلی افزایش قیمت مرغ است


اگر مشکل تأمین نهاده حل نشود باید قیمت مرغ را افزایش داد

به گزارش روابط عمومی سازمان ، علی دهقانی مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان  اظهار کرد: در ماه‌های دی و بهمن سال ۹۸ مرغداران به امید فروش در ایام سال نو در حجم بالایی جوجه‌ریزی انجام دادند که به دلیل شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا و کاهش تقاضا، افت شدید قیمت مرغ را به دنبال داشت و ضرر زیادی را به پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی تحمیل کرد که تلاش کردیم تا با خرید و ذخیره مرغ از مرغداران قیمت را متعادل کنیم.

کاهش ۱۵ درصدی جوجه‌ریزی نسبت به سال گذشته

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان ادامه داد: از ابتدای سال تاکنون ۲۴ میلیون قطعه جوجه‌ریزی انجام شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش ۱۵ درصدی را نشان می‌دهد و کاهش تا حدود ۲۰ درصد نیز با توجه به شرایط ویروس کرونا و شرایط تأمین نهاده طبیعی به نظر می‌رسد.

وی با اشاره به فعالیت ۲ هزار واحد پرورش مرغ گوشتی در استان اصفهان تصریح کرد: ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار قطعه مرغ گوشتی در حدود ۵۰۰ واحد تولیدی آماده کشتار است و نگرانی از بابت کاهش جوجه‌ریزی نداریم اما مشکل در زمینه تأمین نهاده جدی است.

دهقانی گفت: به دلیل عدم تخصیص ارز تجار در واردات نهاده با مشکل مواجه شدند اما پس از وعده بانک مرکزی برای تأمین ارز مقداری نهاده وارد بازار شد که پاسخگوی نیاز مرغداران نیست و تنها ۳۵ درصد نیاز بازار با نهاده وارد شده با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی تأمین می‌شود و مابقی با ارز آزاد در اختیار تولیدکننده قرار می‌گیرد.

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان ابراز کرد: همانطور که قیمت مصوب مرغ در ستاد تنظیم بازار بر اساس نهاده با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی محاسبه می‌شود باید ۱۰۰ درصد نهاده مورد نیاز بر اساس همین نرخ ارز تأمین شود در غیر این صورت قیمت تمام شده اختلاف زیادی با نرخ مصوب این ستاد خواهد داشت، قیمت تمام شده مرغ برای مرغداران ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان است اما ستاد تنظیم بازار قیمت خرید از مرغدار را ۱۰ هزار تومان محاسبه و قیمت عرضه به مصرف‌کننده را ۱۵ هزار تومان اعلام کرده است.

اگر مشکل تأمین نهاده حل نشود باید قیمت مرغ را افزایش داد

وی در تشریح اقدامات انجام شده از سوی این سازمان عنوان کرد: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان و معاون بهبود تولیدات دامی برای پیگیری و حل مشکل به دیدار معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام رفته‌اند و مشکلات مرغداران را به رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی منتقل کردهایم و معتقدیم در صورتی که مشکل تأمین نهاده حل نشود باید افزایش قیمت مرغ به نفع مرغداران به تصویب برسد.

با این وجود تلاش برای تخصیص ارز به نهاده‌هایی مانند ذرت و سویا و نظارت دقیق بر عرضه عادلانه آن در سامانه بازارگاه موضوعی است که نباید در سایه این افزایش قیمت به فراموشی سپرده شود.

استفاده از اين خبر بدون ذكر منبع ممنوع است
نظرات شما
افزودن نظر شما
ارسال نظر
بازگشت
 
  نظرسنجي
نظر شما درباره پرتال سازمان جهاد کشاورزی چیست؟

 

تعداد جوابها : 62141

عالی : 91%
خوب : 4%
متوسط : 1%
ضعیف : 5%

  ارسال  
  كاربران بر خط
كاربران فعال بازديد كنندگان فعال :
Visitors بازديد ها: 268
Members اعضاء: 0
مجموع كاربران مجموع: 268

بازديد ها بازديد ها :  
Visitors بازديد هاي كل: 32641355
Visitors بازديد هاي امروز: 3739
Visitors بازديد هاي ديروز: 10791

فعال در اين زمان كاربران فعال:
Copyright (c) 1403/01/10 پرتال سازمان جهاد كشاورزي استان اصفهان
پرتال سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان
Ariana Informatics Group - گروه داده ورزي آريانا