ورود |  عضويت|  EN
پنج شنبه 30 فروردین ماه 1403
 
شرح خبر
1394/09/08

افتتاح نمایشگاه صنعت کشاورزی اصفهان با حضور معاون آب و خاک وزیر جهادکشاورزی


معاون آب و خاک  وزیر جهاد کشاورزی:برنامه‌ریزی برای آب بدون توجه به خاک بی‌معناست .

به گزارش  پاج اصفهان ، آقای مهندس علی‌ مراد اکبری در آئین افتتاحیه چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت کشاورزی اصفهان  گفت: ظرفیت‌های فراوانی در بخش خصوصی برای ورود به عرصه کشاورزی وجود دارد.

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی گفت: باید توجه داشت که هرگونه برنامه‌ریزی برای آب بدون توجه به خاک هیچ معنایی ندارد و این موضوع باید مورد توجه مسئولان نیز باشد.

ایشان ادامه داد: اگر وضعیت بارندگی را طی چند سال گذشته بررسی کنیم از سال 1344 تا 1393 شکست‌های زیادی در میزان بارندگی مشاهده می‌شود اما میزان این شکست‌ها از سال 1378 به بعد بسیار زیادتر بوده و خشکسالی‌ها افزایش یافته است.

 معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: حدود 500 هزار متر مکعب از نقاط کشور در وضعیت قرمز کمبود آب قرار دارند و در آینده‌ای نزدیک سرانه مصرف آب به زیر هزار مترمکعب می‌رسد، این زنگ خطری است که نیاز به برنامه‌ریزی دارد.

 وی اضافه کرد: میزان استحصال از منابع آبی مختلف نشان می‌دهد که بیشترین سرمایه‌گذاری در بخش آب توسط مردم انجام گرفته است و نیاز است در زمینه منابع آبی با حساسیت و ریزبینی پیش رفت.

 آقای مهندس اکبری گفت: متأسفانه در سال‌های اخیر از تعداد 50 هزار حلقه چاه در سال 52 به 800 هزار حلقه در سال 94 رسیدیم که از این میزان 300 هزار حلقه چاه به صورت غیرمجاز حفر شده است و 50 میلیارد متر مکعب آب از سفره‌های زیرزمینی برداشت شده است که جای تامل دارد.

وی تاکید کرد: اکنون به ازای هر هکتار خاک 17 تن فرسایش خاک داریم و سالانه 2 میلیارد مترمکعب از خاک کشور دچار فرسایش شده و 56 میلیارد دلار خسارت به بار می‌آورد که باید در برنامه ششم توسعه هرگونه برنامه‌ریزی را بدون در نظر گرفتن خاک متوقف کرد، متاسفانه فرسایش خاک بسیار زیاد است و اگر این‌گونه پیش برویم تا پنج سال آینده در زمینه خاک مناسب کشاورزی با مشکل مواجه می‌شویم.

 معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: برای رفع مشکل کمبود منابع آبی در دشت‌های شرق اصفهان که خاکی حاصل‌خیز دارند باید آب از سد زاینده‌رود با استفاده از لوله توزیع شود.

 وی اعلام کرد: باید توجه داشت که هرگونه برنامه‌ریزی برای آب بدون توجه به خاک هیچ معنایی ندارد و این موضوع باید مورد توجه مسئولان نیز باشد.

استفاده از اين خبر بدون ذكر منبع ممنوع است
نظرات شما
افزودن نظر شما
ارسال نظر
بازگشت
 
  نظرسنجي
نظر شما درباره پرتال سازمان جهاد کشاورزی چیست؟

 

تعداد جوابها : 62160

عالی : 91%
خوب : 4%
متوسط : 1%
ضعیف : 5%

  ارسال  
  كاربران بر خط
كاربران فعال بازديد كنندگان فعال :
Visitors بازديد ها: 332
Members اعضاء: 0
مجموع كاربران مجموع: 332

بازديد ها بازديد ها :  
Visitors بازديد هاي كل: 32790382
Visitors بازديد هاي امروز: 1209
Visitors بازديد هاي ديروز: 7999

فعال در اين زمان كاربران فعال:
Copyright (c) 1403/01/30 پرتال سازمان جهاد كشاورزي استان اصفهان
پرتال سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان
Ariana Informatics Group - گروه داده ورزي آريانا